Dinsdag 27 aug.  Premery- Sancoin.  70 km.

27 augustus 2013 - Sancoins, Frankrijk

Wat zijn we blij met deze droge overnachting zeg. Weer op de fiets doen we een regenjassen aan want  luchtvochtigheid is zo hoog vanmorgen dat het nog net niet regent, maar je wordt er wel nat van. Tussen de bomen door  zie je de nevel omhoog trekken en de weg droogt toch geleidelijk op. Het is voor mij heerlijk weer om te fietsen.  De warmte nekt me behoorlijk en dan verzuren de benen erg snel. Ik ben er dus, als het verder een beetje droog wil blijven, erg blij mee. We maken rond de middag een stop voor de lunch en smullen van een pain met president en de alcoholvrije wijn uit de bidon,  zowaar breekt een waterig zonnetje door om ons te verwarmen. Het duurt maar even voor de dikke bewolking het blauwe gat weer sluit en we gaan maar weer op de pedalen voordat het kippenvel toeslaat. Als we voor de middag Nevers bereiken en een bezoek brengen aan de kathedraal regent het pijpenstelen. Nevers is een belangrijke plaats waar de pelgrims de Loire overstaken. Ook ligt hier in het klooster de St. Gilbert, het lichaam van Bernadette opgebaard. Als we langs de stadscamping rijden en zien dat die pal aan een drukke snelweg ligt besluiten we door te rijden naar de volgende camping, zo'n kleine dertig kilometer verder. Wederom een prachtig jaagpad langs het Canal latéral  à la Loire en komen we bij een aquaduct over de rivier de Allier. We lopen over het smalle wandelpad van het aquaduct als er ook een schip doorvaart en aan het eind wordt geschut. In dit geval in een dubbele sluis met een verval van zo'n twee keer vijf meter. Wat een mooie en spectaculaire beleving. Vlak voor het fraaie middeleeuwse dorpje Apremont, stuiten we op een uniek rond waterwerk, waarmee met het water uit de rivier de Allier het waterpeil in de kanalen gevoed wordt. Als we bij de camping aankomen is het leeg en verlaten, het toiletgebouw afgesloten. Hoewel aangegeven staat dat je er je kamp op mag slaan en dat er na 18:00 uur iemand langskomt, vinden we het geen fijn idee om op deze verlaten plaats de nacht door te brengen en fietsen naar Sancoin.  Een hachelijke zaak, dat wel. Tijdens spitsuur moeten we een stuk over de hoofdweg. De vrachtwagens scheuren langs ons heen, maar we slaan ons er met een stevig tempo doorheen. De beloning is een gezellig hotel in het zeer oude Romeinse stadje Sancoin. Na een weldadige douche genieten we van een heerlijk diner voor twee. Geen verkeerde plek om de avond door te brengen voor Huib Izaäk mag ontmoeten.

Foto’s

7 Reacties

  1. Karin & Erik:
    28 augustus 2013
    60 jaar en wat een bikkel. Van harte gefeliciteerd Huib, het wordt vast een prachtige en spectaculaire dag. Neem een goed glas wijn na de inspanningen en geniet.
  2. George en Yvonne:
    28 augustus 2013
    En Huib zijn oudejaarsavond gepast doorgebracht? In ieder geval warm en droog. Een bijzondere verjaardag, die jullie nog zal heugen! Wij vieren het hier in gedachten mee en zullen een drankje op je gezondheid nemen Huib!
  3. Moeder Bets:
    28 augustus 2013
    Dear Huib en Lia Ik zit bij moeder Bets.Wat beleven jullie een mooie reis.Maar vandaag is het feest Huib van harte gefeliciteerd met je verjaardag,Neem er vanavond een flinke borrel op goed voor de spieren.groetjes catrien.
  4. Moeder Bets:
    28 augustus 2013
    Lieve Huib en Lia.
    Cathrien was me voor maar ik sluit me er helemaal bij aan, dus Huib .Hartelijk Gefeliciteert met je 60 ste verjaardag en een gezellige avond toegewenst samen met je maatje Lia.
  5. Erik:
    28 augustus 2013
    Ook van mijne zijde: van harte gefeliciteerd Huib!
    Ik snap dat jullie een wat meer bewoonde camping zochten om Huib zijn verjaardag te vieren. Karin en ik zouden wellicht toch voor de verlaten camping hebben gekozen.
    Ik herinner mij een totaal verlaten 'camping' in een nationaal park in Mozambique. Enigszins luguber, geen toiletgebouw, en de beheerder leek nu ook niet echt geheel te vertrouwen en wilde de kampeergelden graag zwart betaald hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Dan maar geen bonnetje. Uiteindelijk iedereen blij en wij hebben toch genoten van een voortreffelijke overnachting met de nodige wilde dieren geluiden zoals hippo's en hyena's.
    Dat zullen jullie dus niet hebben ervaren, hoewel.... In Frankrijk zal toch ook het een en ander aan wildlife zijn?

    groeten, Erik
  6. John & Tineke:
    28 augustus 2013
    Helemaal geweldig wat jullie presteren, ik heb hier diep ontzag voor!
    Maar wat is het mooi daar in Frankrijk, de historie druipt er vanaf; het is jullie inspanning dubbel en dwars waard.

    Huib, nogmaals gefeliciteerd met het bereiken van de Isaac-gerechtigde leeftijd en neem er nog maar eens een glaasje wijn op.

    John
  7. Danielle:
    28 augustus 2013
    Hoera voor jullie prestatie weer tot zover en dubbel hoera voor die ouwe ;-) gefeliciteerd met je verjaardag en geniet lekker met elkaar!